Regały przejezdne – definicja
Regały przejezdne to systemy składowania, w których korytarze dla wózków widłowych są jednocześnie kanałami składowania. Wózek widłowy wraz z ładunkiem wjeżdża w głąb kanału.
Ten system składowania umożliwia maksymalne zagęszczenie ładunków poprzez blokowy system układania towarów.
Regały wjezdne i przejezdne są do siebie bliźniaczo podobne, ale w omawianym przypadku dostęp do ładunków jest możliwy z obu stron. Ułatwia to zarządzanie gospodarką magazynową poprzez zastosowanie modelu FIFO — pierwsze weszło, pierwsze wyszło. Można jednak również zdecydować się na model LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło).
Regały przejezdne – zalety i wady
Zalety regałów przejezdnych
- Większa pojemność magazynu – bez potrzeby rozbudowy obiektu, można zwiększyć ilość dostępnego miejsca nawet o 40%. Można osiągnąć nawet 80% zapełnienia magazynu.
- Mniejsze koszty magazynowania – choć początkowe koszty inwestycji w regały przejezdne podłogowe wiążą się ze sporym wydatkiem, można liczyć na szybki zwrot. W Twoim magazynie zwiększy się produktywność. Można zmniejszyć nakłady finansowe na obsługę, ze względu na mniejszą ilość zadań potrzebną do wykonania w tym zakresie. Redukowane są również koszty ogrzewania, ze względu na mniejsze straty ciepła w chłodniach.
- Pełne dopasowanie do składowanych ładunków – regały paletowe przejezdne stanowią optymalne rozwiązanie do chłodni i mroźni, gdzie składowane są ładunki nietrwałe i łatwo psujące. Konstrukcje wykorzystać można również do składowania profili, ładunków dłużycowych oraz rolek.
- Bezpieczna obsługa – zastosowanie licznych systemów ochronnych sprawia, że obsługa odbywa się w bardzo bezpieczny sposób dla pracowników.
Wady regałów przejezdnych
- Jeden korytarz roboczy przystosowany do składowania jednego typu ładunków. System najlepiej sprawdza się do obsługi dużych partii, ale tego samego rodzaju.
- Obsługa ładunków wymaga dużego doświadczenia operatorów. Jest czasochłonna i męcząca, ze względu na konieczność precyzyjnego zarządzania.
- Wysoki koszt inwestycji początkowej – konieczna jest przebudowana magazynu, zastosowanie szyn w posadzkach, jak i zainwestowanie w przystosowany do nich regał przejezdny.
Czym jest regał przejezdny torowy?
Regały przejezdne torowe, czyli konstrukcje mobilne, to konstrukcje umieszczone na podwoziach, specjalnych ruchomych bazach prowadzonych po stałych bazach zamontowanych w podłożu. Podstawy są wyposażone w silnik elektryczny, który umożliwia przesuwanie regałów po torach. Udostępniany jest jeden korytarz wjazdowy dla wózka widłowego.
Torowe regały przejezdne są wzbogacone w rozwiązania techniczne zapewniające maksymalne bezpieczeństwo obsługi. Najważniejsze są fotokomórki oraz różnego rodzaju czujniki (detektory ruchu i przeszkód na podłożu), a także lampy ostrzegawcze i przyciski awaryjne.
Obsługa regałów przejezdnych torowych odbywa się poprzez tablice rozdzielcze lub zdalnie przy użyciu pilota. Magazyn może pracować w różnych trybach: przejazdu, przejścia lub równych odstępów.
Obsługa ładunków w regałach przejezdnych
Zarządzanie ładunkami w regałach przejezdnych odbywa się zgodnie z zasadą FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło). Operator wózka widłowego ładuje towar z jednej strony, a rozładowuje go z drugiej. Dostępny jest osobny punkt wejścia/wejścia. Jedna strona jest wykorzystywana do załadunku produktów, a druga do rozładunku.
Regały paletowe przejezdne należy bardzo dokładnie poznać pod względem technicznym, aby zrozumieć specyfikę składowania na nich towarów. Jest to niezbędne, w celu wydawania ich w prawidłowej kolejności, przed upływem terminu przydatności do spożycia. Niezbędne jest także zwrócenie uwagi na udźwig konstrukcji. Przekroczenie tego parametru może skutkować zawaleniem się konstrukcji. Do systemu należy dobrać dedykowane wózki widłowe i inne urządzenia transportu bliskiego.
Regały przejezdne, czyli system składowania o dużym zagęszczeniu
Regały paletowe przejezdne dają możliwość składowania towarów o bardzo dużym zagęszczeniu, co pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni użytkowej. Sprawdzają się szczególnie w magazynach obsługujących duże ilości jednolitych zapasów.
Regały przejezdne podłogowe sukcesywnie od kilku lat wypierane są przez rozwiązania półautomatyczne, czyli regały satelitarne typu Shuttle, ze względu na ograniczenia operacyjne.
Współcześnie właściciele magazynów coraz chętniej stawiają na automatyczne systemy zarządzania ładunkami, ze względu na ich bezobsługowość, minimalizację kosztów eksploatacyjnych, a także trudną sytuację na rynku pracy (problem z zatrudnieniem doświadczonych operatorów wózków widłowych i pracowników magazynu), a specjaliści są niezbędne od obsługi regałów przejezdnych.