Czym jest audyt logistyczny?
Proces opiera się na ocenie przepływu informacji i towarów w ramach prowadzonej działalności magazynowej. Jednym z kluczowych aspektów poddawanych ocenie jest organizacja pracy magazynu. Audyt zawsze jest przeprowadzany z uwzględnieniem specyfiki działalności prowadzonej przez klienta. Zakres jest dostosowywany do indywidualnych potrzeb i aktualnych możliwości technicznych w zakresie wprowadzania zmian.
Główne cechy, jaki posiada każdy audyt logistyczny magazynu to:
- ekspercka ocena organizacji pracy w magazynie, z uwzględnieniem specyfiki działalności,
- analiza procesów magazynowych,
- analiza aspektów związanych z planowaniem przestrzeni magazynowej,
- dobór narzędzi i sposobu pracy mających na celu usprawnienie organizacji i funkcjonowania magazynu,
- pomoc przy osiągnięciu najważniejszego wskaźnika efektywności w prowadzonej działalności,
- zaproponowanie praktycznych rozwiązań, których celem jest m.in. usprawnienie czynności operacyjnych, zastosowanie nowych rozwiązań informatycznych, poprawa infrastruktury magazynowej.
W jakim celu przeprowadzany jest audyt procesów logistycznych?
Głównym celem każdego audytu jest szczegółowa ocena i analiza obecnego stanu, a także dostarczenie właścicielowi magazynu kluczowych informacji na temat koniecznych zmian, w celu usprawnienia realizowanych procesów.
Efektem audytu jest dokumentacja projektowa zawierająca wyniki analizy oraz rekomendacje. Kompleksowy plan, który otrzymuje przedsiębiorca, można traktować jak przewodnik przy wdrażaniu efektywnych zmian w magazynie.
Najważniejszymi celami audytu, są:
- analiza bieżącej sytuacji w magazynie,
- wskazanie elementów, które nie funkcjonują prawidłowo,
- rekomendowane zmiany i kompleksowe rozwiązania, dzięki którym można usprawnić logistykę magazynu,
- ocena rentowności finansowej możliwych zmian wraz z planowaniem koncepcyjnym.
Ile trwa audyt logistyczny?
Standardowy audyt można przeprowadzić w ok. 4 tygodnie. Pierwszym etapem jest stworzenie harmonogramu prac, w celu monitorowania postępów i efektów działań na bieżąco. Czas trwania audytu może być krótszy lub dłuższy, ze względu na indywidualny charakter projektu i zróżnicowany zakres usług. Zazwyczaj jednak, analizy nie trwają dłużej niż 6 tygodni.
Z jakich elementów składa się przykładowy audyt logistyczny?
Audyt magazynu składa się z dwóch części:
- Cześć analityczna – analiza bieżącej sytuacji w magazynie:
- zbieranie danych pozwalających na stworzenie obrazu pracy logistycznej i poddanie jej ocenie,
- wizja lokalna w magazynie,
- wywiad z kadrą menadżerską,
- wywiad z magazynierami.
- Część doradcza – propozycje kompleksowych rozwiązań, które mają usprawnić pracę magazynu:
- rekomendacje dotyczące przestrzeni magazynowej, czyli układu, infrastruktury, ciągów komunikacyjnych, systemów składowania, typów nośników.
- rekomendacje dotyczące organizacji pracy – wprowadzenie urządzeń automatycznych, sprzętów do organizacji strefy pakowania, systemów zarządzania magazynem m.in. WMS,
- rekomendacje dotyczące procesów magazynowych – rozwiązania usprawniające przyjmowanie i składowanie, kompletację, sortowanie, zwroty.
Dlaczego warto zdecydować się na audyt logistyczny magazynu?
Korzyści z przeprowadzenia audytu odczuje zarówno kadra zarządzająca, jak i cała firma wraz z zatrudnionymi pracownikami.
Właściciel firmy otrzyma:
- niezależną ocenę bieżącego stanu funkcjonowania magazynu,
- mocne i słabe strony wdrożonej logistyki magazynowej,
- gotowe rozwiązania, których celem jest usprawnienie procesów logistycznych,
- podstawę do podjęcia trafnych decyzji biznesowych.
Dla ogólnego funkcjonowania firmy oraz zatrudnionych w niej pracowników, audyt procesów logistycznych przynosi:
- modyfikację obecnego projektu magazynu wraz z jego układem,
- zwiększenie efektywności procesów magazynowych,
- poprawę wydajności magazynu,
- wzrost rentowności procesów logistycznych,
- wyższą jakość obsługi klienta.